Integratief werken: IEMT

Ik noem mezelf holistisch psycholoog. Dat betekent dat ik aandacht heb voor lichaam en geest, bewustzijn en onderbewustzijn, ratio en gevoel, kortom voor jou als geheel persoon. Aangezien ik met zoveel facetten van de mens rekening wil houden, heb ik een breed aanbod aan methodieken waar ik gebruik van maak tijdens de behandeling. Per persoon, per moment, per situatie speel ik in op wat nodig is om het proces weer een stukje verder te brengen. De komende tijd zal ik iedere keer een andere methodiek uitleggen en neem ik je mee in de manieren waarop ik jou kan helpen. Vandaag vertel ik graag meer over mijn nieuwste aanwinst, de IEMT.

IEMT of EMDR, is het niet hetzelfde?

Nee, IEMT is niet hetzelfde als EMDR. Ze komen overeen in het werken met oogbewegingen, waarbij je aan een herinnering denkt en tegelijkertijd met je ogen een beweging volgt. Echter maakt IEMT andere bewegingen dan de EMDR. En dit is niet het enige verschil. EMDR wordt ingezet voor mensen die last blijven houden van gevoelens na een schokkende ervaring. Het staat dan ook bekend als traumabehandeling, waarbij je de lading van één traumatische ervaring afhaalt. Dit is een proces wat het bewustzijn aanspreekt. Je denkt aan die herinnering en gaat die herinnering neutraliseren. IEMT doet echter aanspraak op jouw onderbewustzijn.

Waarop is IEMT dan gericht?

IEMT is een methodiek voor het werken met gevoelszaken in de breedste zin van het woord. Het wordt ingezet voor:
– Stressreductie
– Verliesverwerking
– (Preventie van) burn-out
– Angst en depressie
– Traumabehandeling en PTSS
– Persoonlijke ontwikkeling

IEMT en onderbewustzijn

Soms heb je een gevoel en overvalt het je om de haverklap. En je hebt geen idee waarom je je dan zo voelt, of waarom je zo reageert. De kracht van IEMT is dat we vanuit dit gevoel terug kunnen sporen naar de herinnering waar dit gevoel is ontstaan en alle situaties waarin dit gevoel bevestigd en/of versterkt is. In jouw onderbewustzijn is namelijk een ervaring opgeslagen, waar je op een bepaalde manier hebt moeten reageren. In alle situaties daarna, waarbij dit gevoel weer naar voren is gekomen, heeft jouw brein triggers gekregen waardoor het dacht: “Dit is net zoals toen, dus moet ik ook reageren zoals toen”. Op bewustzijnsniveau weet je echter helemaal niet welke situaties er op deze manier aan elkaar zijn gekoppeld. Maar met IEMT komen we daar wel achter en neutraliseren we de herinneringen tegelijkertijd.

Niet uitwissen, maar neutraliseren

Alles wat je je herinnert heb je nou eenmaal meegemaakt. Dat kunnen we niet uitwissen. Wat we wel kunnen doen is het neutraliseren van die herinneringen, waarbij we de emotionele lading eraf halen. Dat betekent niet dat een vervelende herinnering plots leuk wordt, maar kan wel betekenen dat dit gevoel hedendaags geen rol meer zal spelen.

Voordelen van IEMT

IEMT heeft een aantal grote voordelen:
– Je hoeft niet alles te vertellen, wat het veiliger maakt
– Je hoeft niet te weten waar iets vandaan komt om ermee te kunnen werken
– Het werkt snel
– Je hoeft een traumatische of vervelende ervaring niet weer helemaal opnieuw te beleven
– Al op jonge leeftijd in te zetten
– Voor veel hulpvragen helpend